Echt verbinden in een digitale wereld.In bijna dertig jaar is de manier waarop we communiceren heel erg verANNderd. Van mijn eerste dagen als professional herinner ik me dat dat gebeurde per fax of interne memo, extern via de telefoon of intern in een conference call, via de post in een brief of een - al dan niet gele – briefkaart en natuurlijk face-to-face in een gesprek. Tegenwoordig zijn de communicatiemiddelen sterk toegenomen, helaas volgens mij niet altijd evenredig met onze vaardigheid om ermee te verbinden. Ik zie een grote behoefte aan ‘echtheid’. Authenticiteit is een gegeerde marketingstrategie geworden, schreef ik in mijn vorige nieuwsbrief. Ook de reclame toont die trend. Een ‘ideale’ voice-over klinkt tegenwoordig vaak zoals een ideale vriend of vriendin die tegen je zou spreken en veel minder als de ‘mevrouw’ of ‘mijnheer van het waspoederspotje’. In die meer intieme, verhalende campagnes voel ik mij als persoon en als stem het meeste thuis. En toch mis ik de originaliteit van in mijn beginjaren als reclamestem, eind jaren negentig. Het leek alsof ik veel meer variatie mocht brengen, nochtans met ogenschijnlijk veel minder spelers binnen de Vlaamse media. Zo herinner ik me dat merken veel vaker kozen voor gezongen radioreclame en dat ik meer mocht spelen en acteren. Tegenwoordig heb ik de indruk dat media vooral ‘op safe’ spelen en kiezen voor ‘bewezen’ succesformules, waarschijnlijk als onderdeel van hun winststrategie. Dit kan niet anders dan ten koste gaan van de creativiteit en de menselijk input. Van de originaliteit tout court. En die menselijke input wordt nu volgens velen ook nog eens ‘overschaduwd’ door de komst van AI. Als voice-over, voice coach en als mens ben en blijf ik een enorme fan van eerlijke, verbonden communicatie, via welk medium en met welk doel dan ook. De menselijke factor is daarbij volgens mij van wezenlijk belang. Alleen wij mensen kunnen een idee be-lichamen en van een ziel voorzien. En de huidige zucht naar authenticiteit bewijst volgens mij alleen maar dat we die verbondenheid als mens ook verlangen. Dat die onontbeerlijk is en verloopt precies zoals in de natuur planten en dieren met mekaar verbonden zijn. Connectie zit in onze aard. Net als originaliteit. In de reclame en ver daarbuiten hoop ik dat we van daaruit kunnen blijven creëren en verbinden. Natuurlijk! Wil jij meer spreken en presenteren vanuit je ware, originele zelf? Contacteer me via de knop hieronder. Ik ben er voor je!
0 Comments
Leave a Reply. |
vanzelfsprekend!We spreken dagelijks. Vaak - al te vaak ? - gaat dat zonder nadenken en vanzelf. En toch, wanneer het plots 'moet' voor een groep, een belangrijk gesprek of aan de telefoon, slaat de paniek toe. Archieven
November 2024
|