Ann Grutman
  • Voice Over
    • English Voice Over
  • Stemactrice
    • Actrice & Presentatrice
  • Stemvoorbeelden
  • Stemcoach
  • Studio
  • Contact
  • Home
  • Voice Over
    • English Voice Over
  • Voice Actress
    • Actress & Host
  • Voice Demo
  • Voice Coach
  • Studio
  • Contact

Blog: vanzelf-sprekend!

Voice-Over & Stemcoach Ann Grutman blogt over haar spreekervaringen

Boek me als voice-over
Boek me als Stemcoach

Wie spreken wil, moet luisteren: hoe verdien en houd je de aandacht van je publiek?

3/7/2018

0 Comments

 
Hoe maak je als spreker het verschil in een wereld vol visuele triggers en ‘snel-weg-communicatie’?
​
Wij lijken meer dan ooit te communiceren: via pc, laptop, tablet, smartphone, … Je moet je al geweldig goed verstoppen, wil je even onbereikbaar zijn.  
Foto
Maar zoals - in het licht van de WK-strijd - Johan Cruijff het stelde, ‘Elk nadeel heb se voordeel.’ Juist doordat die moderne communicatie vaak visueel naar perfectie gefilterd en vluchtig – snel en snel-weer-weg – is, kun jij als ‘live’ spreker een groot verschil maken: jij kunt een échte verbinding scheppen met je publiek. Mensen kunnen in jouw ongefilterde persoon een gelijke herkennen én jou niet wegzappen of -swipen zo lang jij daar staat.
Gebruik jouw moment in de spotlights dus ten volle en toon je zoals je écht bent: zet geen gekunstelde versie neer van wie je dénkt te moeten zijn. Je publiek zou je betoog als net zo ‘fake’ kunnen aanvoelen als je verschijning. Je wil geen ‘fake news’ verkondigen, toch?
En er is een tweede en nog belangrijker aandachtspunt: houd rekening met je publiek. Als je als expert binnen een vakgebied voor een groep niet-ingewijden spreekt, vertaal je boodschap dan naar hen. Vraag je af wie de mensen zijn die naar jou komen luisteren en waarom jouw verhaal voor hen belangrijk is. Welke zijn jullie raakpunten? Van een energie-expert wil ik als consument bijvoorbeeld niet alle details kennen over hoe zonne-energie precies wordt opgewekt. Ik wil wel weten hoe het gebruik ervan mij kan helpen om te besparen op mijn energiefactuur.
Een gezonde dosis empathie en zelfreflectie is onmisbaar als je je als spreker wil verbinden met je luisteraars. Ga op zoek naar gelijkenissen en let er op dat je je binnen hetzelfde denkkader beweegt. Mensen proberen overtroeven met je ‘knowhow’ werkt meestal niet.
​Als je publiek voelt dat jij hen begrijpt en weet voor wie je spreekt creëer je de bereidheid om te willen luisteren. Vanuit die openheid zal wat jij zegt ook écht worden verstaan en blijven de smartphones in de zaal … geweldig goed verstopt.
0 Comments



Leave a Reply.

    vanzelfsprekend!

    We spreken dagelijks. Vaak - al te vaak ? - gaat dat zonder nadenken en vanzelf. En toch, wanneer het plots 'moet' voor een groep, een belangrijk gesprek of aan de telefoon, slaat de paniek toe. 
    Ook bij een beroepsspreker als ikzelf, wees gerust!
    Leer/s hier hoe je met spreekangst omgaat en ontdek tips en tricks om jouw stem helder, onvervalst en vanzelfsprekend te laten klinken.

    Archieven

    November 2022
    Januari 2021
    December 2020
    Augustus 2020
    Juli 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    December 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    September 2017
    Augustus 2017
    Juni 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Augustus 2016
    Juli 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016

    RSS-feed

+32 495 50 84 00
SprANNkel bv | Barenbergseweg 46
B - 3290 DIEST
ann@sprannkel.be
BTW: BE
0770 871 668
​© Copyright 2023  all rights reserved
 Disclaimer - ​ Privacy Policy​ - Cookie Policy


  • Voice Over
    • English Voice Over
  • Stemactrice
    • Actrice & Presentatrice
  • Stemvoorbeelden
  • Stemcoach
  • Studio
  • Contact
  • Home
  • Voice Over
    • English Voice Over
  • Voice Actress
    • Actress & Host
  • Voice Demo
  • Voice Coach
  • Studio
  • Contact