Kom mee verbinden en inspireren op ‘Ottachi Garden’!Meer en meer dringt het tot me door dat ‘ik’ een illusie ben. De persoon die ‘Ann Grutman’ heet, is een organisme in voortdurende verandering dat onlosmakelijk verbonden is met wat er leeft rondom: daar waar ik ooit angstvallig mijn ‘vaste’ job probeerde te handhaven, geniet ik nu ontzettend van mijn vrijheid als ondernemer en naarmate ik mijzelf meer ruimte schenken kon, zag ik ook mijn beide kinderen openbloeien. De voorbije dagen kon ik me zelfs voorstellen dat ‘de wereld rondom’ een hersenspinsel is en dat alles ‘daarbuiten’ eigenlijk binnenin mijzelf speelt. Maar laat ‘ik’ niet al té esoterisch worden … Je zult het waarschijnlijk wel met me eens zijn, dat wij als ‘homo negotiator’ of ondernemende mens enkel kunnen bestaan in relatie tot elk-ander. Ieder van ons beschikt over een unieke blauwdruk van waaruit we elkaar onmisbaar aanvullen: de één teelt en oogst graan, een volgende maalt het graan tot meel, een derde verwerkt dat meel tot brood en dat beland vervolgens via iemands vriendelijke handen bij een vijfde persoon ergens op de ontbijttafel. Natuurlijk kan ook één persoon al deze handelingen stellen, maar ik geloof dat we op ons best zijn wanneer we onze eigen unieke talenten optimaal kunnen inzetten en elkaar zo inspireren. Met die gedachte in het achterhoofd voegde ik mij onlangs bij het netwerk van Nathalie Chiche. Met Mycelium bouwt zij aan een krachtig, kleurrijk en verbindend ondernemersweb dat aanzet tot persoonlijke en professionele groei. Op zaterdag 10 augustus kun het zelf mee ervaren wanneer de verschillende Mycelium teamleden elk hun eigen product of dienst aanbieden. Tijdens ‘Ottachi Garden’ kun je met familie en vrienden proeven van yoga, coaching, bosbaden, muziek, ceremonies en allerhande workshops die je leven nog leuker en lichter maken. Voor de jongsten is er grime, een speeltuin, teken- en knutselplezier. Zelf deelnemen als standhouder kan ook. Ben je actief in het domein van persoonlijke groei, wil je als ondernemer je zelfvertrouwen of zichtbaarheid boosten? Klik dan HIER om je aan te melden. Zélf nodig ik je op 10 augustus uit om in mijn glazen bol te kijken en met vier vragen je gedroomde toekomst waar te spreken. Of heb je een boodschap die je wil oefenen om later krachtig uit te spreken – een pitch, een loonsonderhandeling, een toespraak, een belangrijk gesprek met familie of vrienden? Ik zet je op weg om die op een authentieke en impactvolle manier te presenteren. Ik kijk er naar uit om met jou te verbinden en je te mogen inspireren op zaterdag 10 augustus tijdens ‘Ottachi Garden’ in Genk. Tot dan?! Meer weten over Ottachi Garden? In het filmpje 🔽 onderaan 🔽 vertelt bezielster Nathalie Chiche je er alles over.
0 Opmerkingen
#ANNything is possible!Vakantie. Zoals zovele andere komt ook dit woord uit het Latijn: ‘vacātiō’ betekent volgens mijn summiere opzoeking zoveel als ‘vrijgesteld zijn’ of ‘vrij zijn’ tout court. Deze zomer heb ik nog geen vakantie in het buitenland gepland. Wel laaf ik me graag aan de herinnering aan weelderig geurende lavendelstruiken, enthousiaste krekelconcerten onder een al even uitbundige zomerzon, en een privé waterpartij waar ik op elk gewenst moment kan ontspannen. Wat heb ik telkens genoten van mijn zonnige vakanties in Zuid-Frankrijk! Met aan het eind telkens hetzelfde besluit: ‘ik neem de vrijheid van hier gewoon mee naar huis.’ Telkens weer bedacht ik dat het grootste verschil tussen ‘home’ en ‘away’ mijn ingesteldheid was. Het was het niet het zorgende zwemwater en de zwoele zomerzon waar ik zo blij van werd. Het was vooral mijn intentie om te vertragen en te genieten die maakte dat ik mijzelf en alles rondom mij anders beleefde, meer ontspannen en verwelkomend. Met andere woorden, voor een permanente home-workation, hoef ik enkel en alleen de knop om te draaien. Het is perfect mogelijk om ook thuis en zelfs van achter mijn bureau met mijn - niet zo geliefde - administratie helemaal relaxed te zijn. #ANNythingispossible. Ja echt, alles ís mogelijk vanuit elke nieuwe keuze. En toch heb je niks in de hand. Dat het veel meer regent dan me lief is de jongste tijd, daar kan ik niks aan veranderen. Dat de papperasserij zich niet vanzelf regelt, is ook een feit. Toch zijn de opties legio, afhankelijk van hoe ik kies om met die altijd veranderende omstandigheden om te gaan. Vrijheid is niet iets wat je overkomt, vakantie is niet iets dat je opzoekt op één of ander tropisch continent. Het zit in elk moment. Deze zomer heb ik – nog – geen vakantie in het buitenland gepland. Wel laaf ik me graag aan de herinnering en de rust die in elk moment aanwezig is. Hier en nu. En misschien zie ik je straks toch ergens langs de ‘autoroute du soleil’? #ANNything is possible. Vakantie is geen oord, het is een keuze! Wat kies jij vandaag? 'Vind je het lastig om vakantie in je hoofd te brengen? Ben je 'altijd' aan het werk? Weet je dat je 'te veel werkt' en kun je niet stoppen? Ik help je met veel plezier weer de gewenste balans te vinden. Boek HIER jouw vrijblijvende kennismaking. Tot binnenkort?' #vakantie #krachtigspreken #krachtigzijn #krachtigpresenteren #keuzesmaken
'Sterk Spreken is (lichaams)delen!'Knikkende knieën, een woestijndroge mond, plotse podiumzweetparels of huiverende handen wanneer je moet spreken? Spreken gebeurt met je lichaam, veel meer dan met je stem. Net zoals je aan kracht verliest wanneer bepaalde lichaamsdelen lijken te haperen, is het zaak om het diepste van je zijn te betrekken wanneer je impact wil maken op je publiek. Hoe groter de connectie met alles wat er in jouw lichaam en wezen speelt, hoe dieper de verbinding met je luisteraar en hoe transparanter en vollediger je communicatie. Toon je jezelf compleet? Dan zal je luisteraar je ervaren als iemand die daar ‘staat’, onmiskenbaar, écht en - zoals één van mijn fANNtastische coaches, Ria Bauhofer het wel eens zegt, ‘unmessable’. In mijn praktijk merk ik vaak dat mensen juist níet alles in hun presentatie willen betrekken, bewust of onbewust. Vaak zie ik cliënten die ‘hoog spreken’ en enkel hun bovenlichaam in hun communicatie lijken te betrekken. Hun stem klinkt ijler en hun ademhaling stokt en dwingt om naar lucht te ‘happen’ waardoor ze hees gaan klinken en soms zelfs hun spreekopdracht moeten afbreken. Ik zie cliënten het lichaam stokstijf houden, bijna krampachtig met louter speelruimte voor hun hals en hoofd, snakkend naar net voldoende lucht. Dat werkt niet.
Zelf leerde ik dat er niet zoiets bestaat als positieve en negatieve eigenschappen. Waar je de focus ook legt, je belicht steeds één van twee schijnbaar tegengestelde kanten van dezelfde munt. Wat ‘brutaal’ is voor de één is ‘zelfverzekerd’ voor de ander. Net zo is ‘onhandig’ ook ‘spontaan’, ‘luid’ ‘expressief’ en ‘overdreven’ kan ook gewoon ‘enthousiast’ heten.
Spreek dus gerust met ALLES wat er in jou leeft en in en met je hele lichaam. Ontspan en weet dat je ieder oordeel over jezelf kunt omkeren, onmiddellijk, als een sprANNkelende gouden munt. Sterk en authentiek spreken doe je door authentiek te delen, compleet, met je hele lichaam, vanuit je hoofd over je schouder en knieën, helemaal tot in je kleine teen! Van Kijker naar KandidaatDe voorbije twee jaren is mijn leven heel erg veranderd. Professioneel en persoonlijk. En nagenoeg al die veranderingen waren het gevolg van een eigen keuze. Zo beëindigde ik na 20 jaar mijn huwelijk, boekte een personal trainer en zette alles op alles om een succesvolle coachingpraktijk uit te bouwen. Vandaag heb ik een harmonieuze relatie als co-ouder met mijn ex-man Wim, til ik 20 kilo meer, loop ik moeiteloos 10 km en inspireerde ik vijf prachtig ondernemende vrouwen om krachtig te spreken met mijn eerste Speak-it-Easy programma. De voorbije twee jaren is mijn leven heel erg veranderd. En toch bleef alles vrijwel bij het oude: ik heb nog steeds dezelfde vader, moeder en kinderen. In de Colruyt grijp ik steevast een oranje trapje om naar de zakdoeken te reiken. Mijn hoofd blijft oeverloos ideeën spuien, mijn nachten onrustig en mijn liefde voor ochtendkoffie en een glas goede avond-rode-wijn blijft status quo. En ik zette in op coaching, massaal. De voorbije jaren liet ik me omringen door een krachtig team van mensen die er levenslang voor kiezen om ‘full out’ te gaan. Mensen die me telkens weer met succes aanvuren om de tribune voor het speelveld te ruilen, in all areas! En die ik ten volle vertrouw omdat zijzelf het beste voorbeeld zijn van wat ze spreken. Vandaag schrijf ik de vierde dag van het Being Business Retreat met één van die mensen, mijn coach Moritz Lembert en een groep van 4 geweldig gelijkgestelde spelers en ondernemers.
Weer zie ik hoe het - ABSOLUUT- de moeite loont om te staan en gaan voor jouw volle goesting en hoe simpel dat in wezen is. Zonder enige twijfel. Meer dan ooit snap ik dat de enige manier om full in life en in business te zijn er één is zonder zelfgemaakte omwegen en excuses. Gisteren werden we compleet uit onze comfortzone geworpen met de opdracht om in anderhalf uur zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik schrok! Er was weerstand, angst, twijfel: ‘ik kan dit niet’, ‘ik ga belachelijk overkomen’, ‘ik wil dit niet’, ‘arme ik, … ‘. En er groeide nieuwsgierigheid, Goesting: ‘DIT WIL IK WINNEN, VERDORIE!’. Plots zag ik hoe ik zonder aarzeling mensen begon te bellen en met ieder telefoontje ook een stuk onzekerheid verdween. De opdracht bracht me een 15-tal contacten, een nieuwe post en Facebook Live én 225€ op. Vanuit het niets in 90 minuten tijd. De voorbije jaren is er voor mij heel wat veranderd. In dat ene spelmoment? Alles, mijn complete manier van zijn. In één tel stapte ik resoluut van de tribune naar het speelveld. Alle redenen voor twijfel waarmee ik mezelf al jarenlang klein en uit de zelfverzonnen vuurlinie houd vielen weg. Omdat ik daarvoor koos. In een oogwenk maakte ik plaats voor nieuwe mogelijkheden en een nieuwe waarheid: I’m in business! Resoluut stapte ik van de tribune naar het speelveld, van kijker naar kandidaat. Omdat ik daarvoor koos. Wil jij voluit gaan, nieuwe mogelijkheden ontdekken en werken en leven vanuit je volle potentieel? Ik ben er voor je. Boek een kennismaking via de knop hieronder. Echt verbinden in een digitale wereld.In bijna dertig jaar is de manier waarop we communiceren heel erg verANNderd. Van mijn eerste dagen als professional herinner ik me dat dat gebeurde per fax of interne memo, extern via de telefoon of intern in een conference call, via de post in een brief of een - al dan niet gele – briefkaart en natuurlijk face-to-face in een gesprek. Tegenwoordig zijn de communicatiemiddelen sterk toegenomen, helaas volgens mij niet altijd evenredig met onze vaardigheid om ermee te verbinden. Ik zie een grote behoefte aan ‘echtheid’. Authenticiteit is een gegeerde marketingstrategie geworden, schreef ik in mijn vorige nieuwsbrief. Ook de reclame toont die trend. Een ‘ideale’ voice-over klinkt tegenwoordig vaak zoals een ideale vriend of vriendin die tegen je zou spreken en veel minder als de ‘mevrouw’ of ‘mijnheer van het waspoederspotje’. In die meer intieme, verhalende campagnes voel ik mij als persoon en als stem het meeste thuis. En toch mis ik de originaliteit van in mijn beginjaren als reclamestem, eind jaren negentig. Het leek alsof ik veel meer variatie mocht brengen, nochtans met ogenschijnlijk veel minder spelers binnen de Vlaamse media. Zo herinner ik me dat merken veel vaker kozen voor gezongen radioreclame en dat ik meer mocht spelen en acteren. Tegenwoordig heb ik de indruk dat media vooral ‘op safe’ spelen en kiezen voor ‘bewezen’ succesformules, waarschijnlijk als onderdeel van hun winststrategie. Dit kan niet anders dan ten koste gaan van de creativiteit en de menselijk input. Van de originaliteit tout court. En die menselijke input wordt nu volgens velen ook nog eens ‘overschaduwd’ door de komst van AI. Als voice-over, voice coach en als mens ben en blijf ik een enorme fan van eerlijke, verbonden communicatie, via welk medium en met welk doel dan ook. De menselijke factor is daarbij volgens mij van wezenlijk belang. Alleen wij mensen kunnen een idee be-lichamen en van een ziel voorzien. En de huidige zucht naar authenticiteit bewijst volgens mij alleen maar dat we die verbondenheid als mens ook verlangen. Dat die onontbeerlijk is en verloopt precies zoals in de natuur planten en dieren met mekaar verbonden zijn. Connectie zit in onze aard. Net als originaliteit. In de reclame en ver daarbuiten hoop ik dat we van daaruit kunnen blijven creëren en verbinden. Natuurlijk! Wil jij meer spreken en presenteren vanuit je ware, originele zelf? Contacteer me via de knop hieronder. Ik ben er voor je! uthenticiteit is gegeerd. Voor een ondernemer als ik lijkt het onmisbaar in je marketingmix. Gelukkig is het véél meer dan dat. ECHT veel meer. Als voice-over en coach draag ik authenticiteit hoog in het vaandel. Wanneer ik een commercial inspreek, krijg ik steeds meer de vraag om ‘hem vooral niet te laten klinken als een reclamestem’ en als coach motiveer ik mijn klanten telkens om zich te presenteren zoals ze écht zijn en niets ‘weg te walsen.’ Toch zag ik het voorbije weekend dat ook ik niet altijd spreek wat er speelt. Dat ik mijzelf in sommige situaties kleiner en in andere weer groter maak. Tijdens het Being Business Intensive in Amsterdam maakten coaches Moritz Lembert en Ria Gijsbers dat pijnlijk duidelijk. En hoe helderder het werd, hoe meer ik koos het te ontkennen. Een fysieke oefening triggerde plots mijn diepste angst. Daarop hulde ik mezelf in een zelfontworpen loop van oude gedachten: ‘wat moet ik nu doen?’, ‘wat is hier aangewezen?’, ‘wat doen de anderen?’, ‘hoe doe ik het correct?’, … . Toen elk antwoord uitbleef, besloot ik zelfs even dat ‘de rest tegen mij was’, en dat ‘ze mij moesten hebben’. Er was boosheid en lichte agressie. Ik schrok: was ‘DAT’ wie ik was? En volharde dus nog meer in de weerstand: misschien kon ik nog net een glimlach faken?! ‘Het spijt me, maar ik ga passen. Dit voelt voor mij niet goed.’ Dát was wat ik NIET sprak. En het enige nodig om me in dat moment te ver-lossen en ver-volmaken. Die ene zin omvatte authentiek wat er speelde, daar in dat ene ogenblik. Hij had het verschil gemaakt tussen duwen tegen de angst en dansen met de liefde die mijn herwonnen vrijheid zou brengen. Authenticiteit. ‘Kwetsbaarheidsonderzoekster’ Brené Brown omschrijft het als ‘de dagelijkse oefening van loslaten wie we dénken te moeten zijn en omarmen wie we – echt - zijn’. Ik weet niet precies wie of wat ik dacht te moeten zijn in die ene oefening. Ik weet vooral dat ik in dat moment ophield te geloven in wat mogelijk was. Ik. Ik, die overal verkondig – en ook oprecht geloof - dat ‘ANNyting possible is’. Ik, die sta voor wat ik spreek en spreek waar ik voor sta. Ik? In dat moment koos ik ervoor mij daar niet mee te verbinden. Ik was verbonden met het verhaal dat ‘ik’ geen keuze had. Een oud verhaal, dat mij was verteld door iemand die waarschijnlijk zelf dacht geen keuze te hebben. Niet mijn verhaal. Niet mijn wereld. Wat wil ík mogelijk maken? ‘Kwetsbaarheid’, hoorde ik gisteren. Wat later vormde zich het woord ‘licht’ in mijn hoofd. Licht, als de tegenpool van zwaar, weerstand en van donkerte ook. Daarbij zag ik mezelf sierlijk glimlachend over de het aardoppervlak zweven. Als een ‘prima bangerina’, helemaal prima, met mijn angst.
Nu is die ruimte bij reclameteksten meestal erg beperkt omdat een merk binnen een minimum aan tijd een maximum aan informatie moet kunnen uitdragen om zo volledig en wervend mogelijk te zijn. Jouw woorden met statige stiltes onderstrepen is dan niet altijd een optie. Hoe en vooral waar claim je de ruimte dan?
Het antwoord is eigenlijk eenvoudig: door de tekst op jouw blad te verinnerlijken en weer naar buiten te brengen alsof het jouw eigen woorden zijn. Tijdens dat proces vraag je je af wat precies de boodschap is – promotie maken of een bepaalde sfeer scheppen bijvoorbeeld – en voor wie die is bedoeld: wanneer je het nieuwste K3-album bij kinderen en hun ouders promoot zul je een heel andere toon aanslaan dan wanneer je het jongste verleidelijke Dior ‘Sauvage’-geurtje aan mannen voorstelt. In geval van het K3-album, haak je in op een enthousiast stukje in jezelf waarmee je ter plekke een zaal vol kinderen zou kunnen animeren. Voor de parfumreclame maak je contact met de meest geschikte verleidelijke versie in jou, die zelfs Johny Depp moeiteloos zou kunnen overhalen om ter stond ‘zijn merk’ in de winkel te kopen. Let er ook op welke woorden in de boodschap belangrijk zijn en welke minder. Merknamen en kortingspercentages licht je er steeds uit in een reclamespot, daarnaast geef je ook de belangrijkste producteigenschappen en contactinformatie meer nadruk. En zelfs wanneer de tijd heel beperkt is, kun je met pauzes werken, al zijn ze nog zo minimaal. Ook onderbrekingen van minder dan één seconde brengen meer rust en overzicht in je boodschap en maken deze aangenamer om naar te luisteren. Claim dus de ruimte in je tekst, ook wanneer die er niet lijkt te zijn. Vraag je af wat de bedoeling is van dat wat je brengt en speel met jouw inleving, intonatie, klemtoon en minimale pauzes. Voor meer tips en persoonlijke voice-over of spreek-coaching ben ik er voor jou op 🎙 www.anngrutman.be/stemcoach 🎙of stuur me een PM. Ik hoor je graag! Liefs, Ann ✨❤ #voiceover #vlaamsevoiceover #voicing #flemishvoice #voiceactress #stemactrice #vrouwelijkevoiceover #vrouwelijkeondernemers #audioguide #femalevoiceover #vlaamsestem #reclame #commercials #radio #televisie #telefonie #IVR #webvideo #elearning #voicecoach #stemcoach #spreekcoach Ontdek mijn verhaal over trauma, stress en herstel daarvan
BEDANKT voor je vertrouwen in 2020!'Hoi, Hopelijk stel jij het goed. 2020 was een jaar vol uitdagingen: wat vanzelfsprekend leek, werd in vraag gesteld en weer naar waarde geschat. Sommigen kenden ziekte, eenzaamheid of financiële onzekerheid. Op jou kon ik rekenen ... BEDANKT voor het vertrouwen dat je in mij stelde! Ik wens jou een fijn jaareinde en een blij, liefdevol en gezond 2021!' Stem-mige groet, Ann'
'Met stem-mige groeten !' A. 🙏💕
Mijn Jamie Cullum coversong, discovered by Jamie!
En blijkbaar valt mijn initiatief ook bij Jamie zelf in de smaak: even nadat ik mijn cover op facebook poste, ontving ik geheel onverwacht een 'like' van de meester zelf! Of hij er ook echt naar luisterde, weet ik niet. But it sure made a difference too!
|
vanzelfsprekend!We spreken dagelijks. Vaak - al te vaak ? - gaat dat zonder nadenken en vanzelf. En toch, wanneer het plots 'moet' voor een groep, een belangrijk gesprek of aan de telefoon, slaat de paniek toe. Archieven
Juli 2024
|